V prvním bonusovém pravidle jsme se bavili o informačním toku. Jenže k čemu by nám byl, pokud bychom nebyli schopni určit, co v rámci tohoto informačního toku teče za data.
A přesně k tomu nám slouží informační prvek. Jedná se o název dat, která chceme přenášet. Informační prvek reprezentuje informaci na té nejvyšší míře abstrakce. A z toho důvodu byla zavedena následující dvě pravidla:
- Pravidlo nazvané has_no říká, že informační prvek nesmí mít žádné vlastnosti (např. operace a atributy), nesmí se účastnit generalizačního vztahu a nelze jej k ničemu asociovat.
- Druhé pravidlo, not_instantiable, zakazuje z tohoto prvku vytvářet instance.

Co na to Sparx EA?
Sparx EA nám nedovolí k informačnímu prvku přidat žádnou vlastnost. Ovšem již umožní udělat asociace nebo generalizace. Někdo by mohl za chybu považovat, že EA dovolí udělat model instance z tohoto prvku. To však nelze pokládat za chybu (ostatně totéž lze udělat z abstraktní třídy). Pomocí modelů instancí totiž můžeme i modelovat situace, které nechceme, aby nastaly.

Douška
Celý seriál 30 pravidel UML byl revidován, upraven a knižně vydán. Pokud jej chcete mít k dispozici v papírové podobě, navštivte stránky nakladatelství Elebedial.
Buďte první kdo přidá komentář