Bonusové pravidlo č. 2: informační prvek

prvním bonusovém pravidle jsme se bavili o informačním toku. Jenže k čemu by nám byl, pokud bychom nebyli schopni určit, co v rámci tohoto informačního toku teče za data.

A přesně k tomu nám slouží informační prvek. Jedná se o název dat, která chceme přenášet. Informační prvek reprezentuje informaci na té nejvyšší míře abstrakce. A z toho důvodu byla zavedena následující dvě pravidla:

  • Pravidlo nazvané has_no říká, že informační prvek nesmí mít žádné vlastnosti (např. operace a atributy), nesmí se účastnit generalizačního vztahu a nelze jej k ničemu asociovat.
  • Druhé pravidlo, not_instantiable, zakazuje z tohoto prvku vytvářet instance.

Co na to Sparx EA?

Sparx EA nám nedovolí k informačnímu prvku přidat žádnou vlastnost. Ovšem již umožní udělat asociace nebo generalizace. Někdo by mohl za chybu považovat, že EA dovolí udělat model instance z tohoto prvku. To však nelze pokládat za chybu (ostatně totéž lze udělat z abstraktní třídy). Pomocí modelů instancí totiž můžeme i modelovat situace, které nechceme, aby nastaly.

Douška

Celý seriál 30 pravidel UML byl revidován, upraven a knižně vydán. Pokud jej chcete mít k dispozici v papírové podobě, navštivte stránky nakladatelství Elebedial.

About Slávek Rydval 134 Článků
Slávek Rydval začínal jako programátor, ale postupem času se dostal k návrhu softwaru, posléze k integrační architektuře a v současní době pracuje jednak jako architekt řešení a jednak jako školitel UML (základů i příprav k certifikační zkoušce OCUP 2) a nástroje Sparx Enterprise Architect. S UML přišel do styku již na univerzitě, ale opravdu intenzivně se mu věnuje posledních deset let. Na programování však nezanevřel a občas pár řádek kódu napíše.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*